tag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post1085751174214972785..comments2018-03-14T12:40:34.033+01:00Comments on We Could Watch Movies: Filmåret 1994 - min topp 10Gustavhttp://www.blogger.com/profile/15863987362682958246noreply@blogger.comBlogger22125tag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-3284884287149758232016-02-15T15:17:30.027+01:002016-02-15T15:17:30.027+01:00Funkar att kommentera. Inga problem för mig. Om ma...Funkar att kommentera. Inga problem för mig. Om man inte har en Blogger-blogg så finns det ju ingen anledning att logga in på Blogger. Bättre att köra Namn/Webbadress.<br /><br />Fem överlapp! Trevligt. Kul att du tog med Chungking Express vilket gjorde att den kom med på Henkes UÅBL.Jojjenitohttp://jojjenito.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-18617889081733925472016-02-13T19:15:22.572+01:002016-02-13T19:15:22.572+01:00Jag ser det som en nedtagning av en amerikansk sjä...Jag ser det som en nedtagning av en amerikansk självgod förväntan att de skall vara älskade i hela världen. Men absolut också att fördomar lätt punkteras av faktiskt konfronterande med fördomsobjektet.<br /><br />Jag håller med om att Last Days of Disco är hans bästa, men alla filmerna är fantastiskt charmiga.Carlhttp://www.harduintesettden.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-21013054676913239512016-02-10T22:43:56.236+01:002016-02-10T22:43:56.236+01:00Nää, två överlapp får jag det till, plus ett gäng ...Nää, två överlapp får jag det till, plus ett gäng till om vi räknar in mina lägre placeringar + bubblarna. :)<br /><br />Ed Wood kunde lätt fått en topp 10-placering hos mig.<br /><br />Ja, fina Backbeat! Kanske krävs att en älskar Beatles för att tycka att den är speciell. Men gillar verkligen porträtten av Lennon och Sutcliffe. Och sedan ser jag gärna bandfilmer, även om de sällan är så bra - Backbeat och Control är nog de enda som verkligen berört ordentligt.Gustavhttp://wecouldwatchmovies.blogspot.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-28338848060170508762016-02-10T22:33:21.844+01:002016-02-10T22:33:21.844+01:00Hehe, tack tack! Två riktigt fina filmer. Chungkin...Hehe, tack tack! Två riktigt fina filmer. Chungking vill jag se igen dock. Hans filmer tål omtittar också. :)<br /><br />Hm, får jag gissa vad du ska gissa? Vet att de som gick terminerna innan mig på filmvetenskapen fick se den där. Dock inte vi. Såg den bara hemma, på hyr-VHS. :)Gustavhttp://wecouldwatchmovies.blogspot.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-78679776881751324272016-02-10T22:29:10.992+01:002016-02-10T22:29:10.992+01:00Skrev ju 95%. Ju. Inte 100! ;)
Men nä, inte sett ...Skrev ju 95%. Ju. Inte 100! ;)<br /><br />Men nä, inte sett den. Än. Bör väl göra det snart då! :)Gustavhttp://wecouldwatchmovies.blogspot.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-56781331344878701562016-02-10T22:27:29.166+01:002016-02-10T22:27:29.166+01:00Jojo, men alltså, du förstår väl hur många rader t...Jojo, men alltså, du förstår väl hur många rader text, och hur mycket tid det skulle ta att skriva, om jag satte ord på varje tanke om alla dessa filmer?! =)<br /><br />Alltid kul med dina genomgångar!<br /><br />Håller nog med om att den blåa är bäst, även om jag från börjar gillade röda mest. Vid omtitt för något år sedan satte sig den blå djupare, och jag tyckte den vita var klart starkare och mindre banal än jag mindes. Men gillar fortfarande röd som en sammanfattning av hela alltet. Men visst, frihet kanske gör sig bättre än broderskap på film, även om hjärtat är rött!Gustavhttp://wecouldwatchmovies.blogspot.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-89736329468595978812016-02-10T22:23:02.525+01:002016-02-10T22:23:02.525+01:00Kortfilmer som inte gör avtryck... så jag tar det ...Kortfilmer som inte gör avtryck... så jag tar det som att du inte sett World of tomorrow? Gustav, se den. Jag behövde se den två gånger för att "förstå". Efter tre gånger... damn... Se den.Henkehttps://www.blogger.com/profile/09420054027064446745noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-57210997040107809512016-02-10T22:22:08.291+01:002016-02-10T22:22:08.291+01:00Kul att vara med! :) Vill verkligen skriva mer, m...Kul att vara med! :) Vill verkligen skriva mer, men har inte tiden just nu tyvärr. Men kan ju kort säga att Tarantinos bästa film har den där perfekta kombinationen av driv i berättandet och vardaglighet. Samtidigt som det finns något som också gör att det håller för en djupare analys. Lite som med Hitchcocks filmer, den gubben var väl inte alltid så överdrivet intellektuell, men ändå håller hans lättittade filmer för att synas in i sömmarna och ner i atomerna. =)<br /><br />Minns mest känslan från Heavenly Creatures, skulle gärna se den igen.<br /><br />Några av Hartleys filmer har väl en tendens att gå in i varandra efteråt. Liksom t ex Woody Allen. Brukar å andra sidan vara individuellt vilka typer av filmer en tycker upplevs så i minnet. :)Gustavhttp://wecouldwatchmovies.blogspot.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-80392052658997663732016-02-10T22:16:12.476+01:002016-02-10T22:16:12.476+01:00Nja, blev lite besviken på kortfilmen, hade hört s...Nja, blev lite besviken på kortfilmen, hade hört så gott om den. Helt OK, absolut, men tja, den led väl av samma problem som 95% av alla kortfilmer gör - de är intetsägande... (Därmed inte sagt att jag inte gillar att gå på Uppsalas kortfilmsfestival, för det gör jag verkligen. Men ack så sällan en kortfilm verkligen gör avtryck!)Gustavhttp://wecouldwatchmovies.blogspot.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-65570405587362955282016-02-10T22:12:41.796+01:002016-02-10T22:12:41.796+01:00Ja, hehe, eller alltså, jag är lite kluven till Wh...Ja, hehe, eller alltså, jag är lite kluven till Whit Stillman. Tycker om Metropolitan och Last Days of Disco är fantastisk. Barcelona är lite svajig, såpass att jag nog snarare skulle kalla den överskattad. ;) Vad vill han säga egentligen, att amerikaner är rätt schysta, typ? :)Gustavhttp://wecouldwatchmovies.blogspot.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-50439727437766194822016-02-10T19:23:07.058+01:002016-02-10T19:23:07.058+01:00Endast ett överlapp men kul att Backbeat kom med -...Endast ett överlapp men kul att Backbeat kom med - gillade filmen när den kom.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-59452196714817897202016-02-10T18:33:24.872+01:002016-02-10T18:33:24.872+01:00Smaken är det som vanligt inget fel på. :) Kul att...Smaken är det som vanligt inget fel på. :) Kul att du tog med både "Brända.." Och Chungking. Får jag gissa var du sett "Brända av Solen"? ;)Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09702915906665738163noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-46776509743879556852016-02-10T18:14:22.367+01:002016-02-10T18:14:22.367+01:00Haha, kul att du skriver att du inte har tid och u...Haha, kul att du skriver att du inte har tid och utelämnar kommentarerna, men istället bjuds vi på lista efter lista ;)<br /><br />1) Pulp Fiction - Given etta.<br /><br />2) Den röda filmen - Besviken, svagst i trilogin i mitt tycke (blå bäst).<br /><br />3) Nyckeln till frihet - Min tvåa, en klassiker.<br /><br />4) Brända av solen - Nej, inte sett. Kanske en dag.<br /><br />5) Backbeat - Aldrig hört talas om faktiskt, ovanligt. Kanske inte jättelockande, men om det utspelar sig i Berlin är det intressant.<br /><br />6) Amateur - Inte sett denna Hal Hartley. De jag sett av honom har varit ok, inte mer. Ska försöka se denna.<br /><br />7) Svarta änglar - Såg får länge sen och gillade den inte då.<br /><br />8) Chungking Express - Bra, men inte topp tio för egen del.<br /><br />9) Den vita filmen - Var väl lättsammast i trilogin. Ingen favorit.<br /><br />10) Exotica - Hade för mig att jag sett denna Egoyan film. Hade den uppskriven i Decennier, men valde bort den.Movies - Noirhttps://www.blogger.com/profile/07555505278667882402noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-88426693895143885102016-02-10T17:37:50.122+01:002016-02-10T17:37:50.122+01:00Instämmer med de andra, kul att ha dig med på list...Instämmer med de andra, kul att ha dig med på listandet. Även om det hade varit väldigt spännande att läsa dina tankar om din etta :) Härligt att se att någon annan också plockade upp Heavenly Ceratures. Jag vet att jag gillade de Hal Hartley-filmer jag såg när de begav sig men de har av någon anledning inte hållit sig kvar i hjärnvindlingarna...Sofiahttp://bilderord.wordpress.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-21664915227341064022016-02-10T17:35:41.390+01:002016-02-10T17:35:41.390+01:00Härligt att någon i alla fall nämner Barcelona. Un...Härligt att någon i alla fall nämner Barcelona. Underskattad.Carlhttp://www.harduintesettden.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-57767167893716049572016-02-10T14:33:58.405+01:002016-02-10T14:33:58.405+01:00Ja, hur som helst. Fint att det blev en kommentar ...Ja, hur som helst. Fint att det blev en kommentar i alla fall! :)<br /><br />Isabelle Huppert är alltid fantastisk, tycker jag, med reservation för att mina kunskaper i franska är helt obefintliga. :)<br /><br />Forrest Gump är fantastisk, kunde lika gärna hamnat högre upp på listan, blev så den här gången. Ett förträffligt filmår, som du också var inne på. =)Gustavhttps://www.blogger.com/profile/15863987362682958246noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-22790988062261137242016-02-10T14:32:08.989+01:002016-02-10T14:32:08.989+01:00Ja, alltså nåt jävla fel är det. :( Testat lite o...Ja, alltså nåt jävla fel är det. :( Testat lite olika nu, och verkar vara problem i Firefox med att logga in, åtminstone med sitt Google-konto... :/ Funkar bättre i Chrome och gamla sömniga Explorer.<br /><br />Vet inte riktigt vad man gör åt sånt. Ringer Google och klagar på deras kompatibilitet?Gustavhttps://www.blogger.com/profile/15863987362682958246noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-89670268019923009462016-02-10T14:26:00.134+01:002016-02-10T14:26:00.134+01:00Asch....jag får inte till kommenterandet, kan inte...Asch....jag får inte till kommenterandet, kan inte logga in på något sätt....:( Men jag provar igen så får vi se om du hittar mig krälandes i nåt skräppostfilter så småningom. <br /><br />Jag skrev nåt om Amateur...och Isabelle Huppert....och Forrest Gump som preciiiiis missade listan. Hur som helst tycker jag det är KUL att du ville vara med på listningen! :)<br />//FiffiAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/17647995344966207629noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-36249750784314986742016-02-10T10:04:06.534+01:002016-02-10T10:04:06.534+01:00Har nog inte sett något av Hal Hartley. Får bättra...Har nog inte sett något av Hal Hartley. Får bättra mig där.<br /><br />Trodde ändå att Bottle rocket kortfilmen kunde platsat även om det var just en kortfilm. Tänker på World of tomorrow (2015), kortfilm som borde kunna dyka upp på en och annan topp 10 för 2015...Henkehttps://www.blogger.com/profile/09420054027064446745noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-11086922817489985072016-02-10T09:08:44.807+01:002016-02-10T09:08:44.807+01:00Ja, uppdaterat nu.
Och hahaha! Att du tippade jus...Ja, uppdaterat nu.<br /><br />Och hahaha! Att du tippade just Chungking, roligt! :) Det är kanske ingen stor personlig favorit, men gillar Wong Kar-Wai och uppskattar alltid tidsresor och dylikt.<br /><br />Amateur är bra, hade du sett mer av Hal Hartley? Henry Fool har jag ju hajpat mer än en gång, men finns de som gillar både Amateur (och Trust) mer.Gustavhttps://www.blogger.com/profile/15863987362682958246noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-56267767481255306562016-02-10T09:01:32.690+01:002016-02-10T09:01:32.690+01:00Åh nej, hjärnsläpp! Tog med Bottle Rocket i tron a...Åh nej, hjärnsläpp! Tog med Bottle Rocket i tron att det var långfilmen. Har sett den korta föregångaren också, men den är väl inte riktigt värd en topp 10-placering. Får uppdatera listan, tror jag. Tack för att du fick mig på andra tankar, hehe!Gustavhttps://www.blogger.com/profile/15863987362682958246noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3812460737713475588.post-25904087504508837032016-02-10T08:33:22.498+01:002016-02-10T08:33:22.498+01:00Kul att du kunde vara med på ett litet hörn i alla...Kul att du kunde vara med på ett litet hörn i alla fall Gustav! Kul och lång lista! Och Chungking Express kom in på topp 10, wow! :-)<br /><br />Av de jag inte sett (vilka är förhållandevis få denna gång), blir jag mest sugen på Amateur. Den verkar lite speciell...<br /><br />Bottle rocket ? Ahh, du menar kortfilmen? :-)Henkehttps://www.blogger.com/profile/09420054027064446745noreply@blogger.com