torsdag 21 februari 2013

Hannah Arendt (2012)

Originaltitel: Hannah Arendt
Svensk titel: Hannah Arendt
Land: Tyskland, Frankrike, Luxemburg
År: 2012
Regissör: Margarethe von Trotta
Manusförfattare: Margarethe von Trotta, Pam Katz
Genre: Drama, Baserad på sann historia, Biografi, Filosofi


 
Vad: Historien om tyskjudiska filosofen Hannah Arendt och hennes rapporter från 1961 års rättegång mot Adolf Eichmann, nazisten som anses vara huvudansvarig för att bortförandet av miljoner människor till koncentrationslägren kunde genomföras.

Vem: Barbara Sukowa, kanske mest känd från Fassbinders Berlin Alexanderplatz och Lola, gör ett fenomenalt jobb i sin gestaltning av Arendt som en samtidigt känslig, grubblande, intelligent och bestämd person. Axel Milberg är bra som hennes mysiga make, och det är alltid roligt att se Julia Jentsch (ni vet, Sophie Scholl), även om hennes roll som parets assistent inte ges mycket utrymme.
 
Hur: Det tar en stund innan filmen sätter sig, men när den väl gör det, då sitter den som sten. Jag lämnar biografen upplyft, skärrad och berörd. Arendt var, åtminstone av filmen att döma, en makalöst stark och modig människa som vågade säga otroligt viktiga saker och stå fast vid dem, trots att halva världen, släkt och vänner inkluderade, gav sig på henne. När hon håller sitt brandtal om den banala ondskan och att det var vanliga människor, inte några monster, som bara följde order när de utförde historiens värsta brott, då känns det så viktigt att jag nästan skakar. Att hon dessutom får ett hatbrev av en granne som kallar henne "nazisthora", ja, det gör bara filmen ännu mer relevant idag.

Kostym och dekor skulle lätt kunna bli sekundära i den här typen av film, men jag vill påpeka att även de är förstklassiga. Hannahs och makens lya känns som ett riktigt 60-talshem, och varenda liten frisyr som skymtar förbi verkar genomtänkt. Extra plus för att man använt verkliga arkivbilder från rättegången, där nämnda sortens minutiöst planerade estetik annars kunde blivit för mycket.

Det är kanske lite för många scener som inte tillför filmen något, men vore det inte för dem skulle jag sätta högsta betyg. Gå och se!

Bättre än: Nästan alla biografiska filmer

Sämre än: Egentligen inget, men Resnais dokumentär Natt och dimma om koncentrationslägren är ett bra komplement.
 
Mitt betyg: 4+ av 5

onsdag 20 februari 2013

2 dagar i New York (2011)

Originaltitel: 2 Days in New York
Svensk titel: 2 dagar i New York
Land: Frankrike (Belgien, Tyskland)
År: 2011
Regissör: Julie Delpy
Manusförfattare: Julie Delpy, Alexia Landeau, Alexandre Nahon
Genre: Romantisk komedi

2 Days in New York

 
Vad: Uppföljaren till småroliga 2 dagar i Paris, där huvudpersonen Marion (Julie Delpy) flyttat till New York. Hennes pojkvän är svart, och när hennes franska familj kommer och hälsar på uppstår förstås den ena kulturkrocken efter den andra (jag trodde ju det fanns ganska många människor med afrikanskt ursprung i Frankrike, men att döma av denna familj så icke). Och så ska Marion ställa ut lite fotografier på ett väldigt New Yorkskt och trendigt galleri (återigen, finns det inte rätt många såna i Paris också?).

Vem: Julie Delpy är utmärkt som den stressade Marion. Chris Rock som pojkvän/sambo får knappt godkänt, han är ungefär lika träig som Adam Goldberg i den förra filmen, om än
mot alla odds lite mindre pladdrig. Roligaste, och mest oväntade, inslaget står dock en kultförklarad skådespelare/regissör/multikonstnär i en cameo-roll för, men nämner jag dennes namn går överraskningsmomentet till spillo. (Hen syns inte heller i rollistan på IMDb, om du inte klickar på "Full cast and crew".)
 
Hur: Det finns egentligen inget mer att säga om handlingen än det jag redan skrivit. 2 dagar i New York handlar mer om situationskomik än historieberättande. Och visst är det roliga situationer ibland, men väl ofta är de av typen pinsam-familj-skämmer-ut-sina-barn/syskon, som vi matats med sedan barnsben i form av Cosby, Sune, Svensson Svensson o s v. Bortsett från det gillar jag ändå Marion, och jo, franska män och kvinnor har en del roligt för sig. Sedan är det den där skådespelaren/konstnären också, så oväntad och just därför så rolig. På en bra dag ger jag 2 dagar i New York godkänt.

Bättre än: Den sliskiga sortens romantiska komedier om plastmänniskor

Sämre än: Woody Allens New York-baserade relationskomedier
 
Mitt betyg: 3- av 5

tisdag 19 februari 2013

The Chumscrubber (2005)

Originaltitel: The Chumscrubber
Svensk titel: The Chumscrubber
Land: USA
År: 2005
Regissör: Arie Posin
Manusförfattare: Arie Posin, Zac Stanford
Genre: Drama, Svart komedi, High school

The Chumscrubber


Vad: Svart komedi om några knarklangande high school-studenter i en solig småstadsidyll (höga backar, rader av villor, tänk E.T. och Karate Kid). Storyn inleds med ett självmord, som snart leder till en kidnappning, om än av det mildare slaget. Allt mitt framför näsan på ett gäng vuxna som är helt främmande inför sina barns verklighet.

Vem: Idel bekanta ansikten bland föräldrarna – Ralph Fiennes, Glenn Close, Carrie-Anne Moss, John Heard (ni vet, pappan i Ensam hemma) och ett gäng tv-kändisar – men det är den yngre skaran, som gör bäst ifrån sig. Jamie Bell som tystlåten, missförstådd huvudperson, Justin Chatwin som obehaglig buse, Camilla Belle som busens godhjärtade flickvän, och Lou Taylor Pucci som busens bortskämda, viljelösa sidekick.

Hur: Som en blandning av Donnie Darko och Thumbsucker (där tidigare nämnda Pucci förresten spelade huvudrollen), men med långt ifrån lika starka karaktärer. Den kommer liksom aldrig längre än till att huvudpersonen är frustrerad för att föräldrarna är oförstående. Trots allt en bra ungdomsskildring, och filmen lyckas hålla sig på rätt sida om den hårfina gränsen mellan lyckad och misslyckad svart humor – även om det inte är någon knivskarp satir vi pratar om.

Bättre än: Brick

Sämre än: Donnie Darko

Mitt betyg: 3+ av 5

måndag 18 februari 2013

Prolog

Den här bloggen kommer till stor del bestå av kortfattade filmrecensioner. Kanske blir det mest som en loggbok för mig själv, men förhoppningsvis kan andra människor också finna något värde i den.

Först av allt vill jag dock presentera mig själv, mest för att det är kul, men också för att klargöra mina preferenser. So without further ado, de här tycker jag är...

Eternal Sunshine on the Spotless Film


... världens bästa filmer: American Splendor, Donnie DarkoEternal Sunshine of the Spotless Mind, Fargo, Ghost WorldHenry Fool, One Flew Over the Cuckoo's Nest, Paris, Texas, The Royal Tenenbaums, Stand By Me, Twelve Monkeys, Vertigo

... fem icke-amerikanska filmer, som också kan kallas världens bästa: Das Leben der Anderen (De andras liv), Le boucher (Slaktaren), Los amantes del Círculo Polar (De älskande vid polcirkeln), Mies vailla menneisyyttä (Mannen utan minne), Vozvrashchenie (Återkomsten)

... de roligaste genrerna: american independent, dramathriller, film noir

... de främsta regissörerna: Woody Allen, Pedro Almodóvar, Wes Anderson, Ingmar Bergman, Robert Bresson, Coen-bröderna, Sofia Coppola, Hal Hartley, Alfred Hitchcock, Jean-Pierre Jeunet, Aki Kaurismäki, Krzysztof Kieslowski, Otto Preminger

... de duktigaste skådisarna: Juliette Binoche, Cate Blanchett, Steve Buscemi, Patricia Clarkson, Paul Giamatti, Isabelle Huppert, Burt Lancaster, Julianne Moore, Philip Seymour Hoffman, James Stewart, Meryl Streep, Liv Ullmann, Michelle Williams

... de bästa filmdecennierna: 70- och 90-talen

... det mest intressanta filmlandet exklusive Amerika: Frankrike

... de bästa filmerna från vårt eget lilla land: Du levande, En passion, Smultronstället (jo, två Bergman, eftersom jag helt enkelt inte kan nämna särskilt många bra svenska filmer)

... de sämsta filmerna, kalkoner och så kallade b-filmer (ni vet, Manos, Troll 2 etc) exkluderade: Bad Teacher, The 40 Year Old Virgin, Matrix Reloaded, You've Got Mail

... de bästa tv-serierna:  Brideshead Revisited, Freaks and Geeks, Six Feet Under, The Simpsons (säsong 2-7, typ), Twin Peaks

... de bästa tv-serierna just nu: Girls, Mad Men (finns nog fler, men jag är definitivt ingen tv-junkie)

Längre texter om film skriver jag då och då i min andra blogg, Have you forgotten, men mestadels handlar den om musik. Tidigare har jag också publicerat en del på Davids trevliga sajt Filmmedia.